Resepi : Murtabak Maggi

Assalamualaikum

Disebabkan cuti sem ni aku hanya bekerja sebagai penternak lemak di rumah, maka aku memperluaskan kerjaya aku ni lagi dengan try macam-macam masakan. Konon masterchef la tu. Hewhewhew.

Korang pernah makan murtabak? Ala, yang Pak Meon jual kat pasar malam tu. Sedap kan. Maggi confirm2 korang pernah makan sebab maggi menjadi makanan asasi korang terutama student. Sedap jugak kan. Kalau digabungkan dua-dua makanan ni double double lagi sedapnya. Sedapnya macam erm.. gedebommm! Lebih kurang macam tu la. Apa aku merepek ni? Haihh..

Homemade murtabak maggi yang gedebommm! Gedebomm lagi.

Bahan-bahan:
♡ 2 peket maggi
♡ 6 biji telur
♡ sebatang daun sop
♡ setengah yellow onion
♡ ayam yang diperap (optional)

Cara buat:
1. Rebus maggi sampai kembang then toskan.
2. Potong daun sop & yellow onion kecik2.
3. Potong ayam bentuk dadu.
4. Pecahkan telur dan masukkan perencah maggi kari.
5. Gaulkan semua bahan-bahan di atas dalam satu mangkuk then bakar atas kuali.


6. Biarkan bahagian bawah dia masak seketika.


7. Bila bahagian bawah dah masak, korang terbalikkan dia bagi bahagian atas pulak masak.
8. Siap!

Bila murtabak maggi korang dah siap, bolehlah makan secara berjemaah. Tak baik makan sorang-sorangkan. Nanti makan dengan syaitan. Ish3...

 Murtabak maggi yang dibedah. Rupa dalam murtabak maggi.

Sebenarnya, telur tu terpulang korang nak guna berapa. Minimum 2 untuk 1 paket maggi. Tapi lagi banyak telur lagi tough korang punya murtabak sebab telur tu la yang jadi konkrit untuk murtabak maggi ni. Dan lagi satu, ayam tu tak semestinya ayam perap. Mak aku rajin perap ayam. So, aku guna ayam perap tu untuk masakan. Bila makan, rasa feeling2 satay macam tu. Hikhik gedik terlebih.

Erkk.. Minaci mana ni?

Thanks for reading this entry!

No comments:

Post a Comment